Już w przedszkolu


„Już w przedszkolu – adaptacja dziecka”


Termin adaptacja występuje zarówno w języku potocznym, jak i w dyscyplinach naukowych. Najogólniej termin ten określa Słownik Języka Polskiego (sjp.pl) jako przystosowywanie się do określonych warunków.
Proces adaptacji jest to proces przystosowania się do nowego środowiska społecznego. Dla małego dziecka takim nowym środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem. „Pierwsze odczucia , związane z zetknięciem się z nieznaną mu dotychczas sytuacją, będą decydować o jego psychofizycznym funkcjonowaniu w tym środowisku. Mogą one w znacznym stopniu określać późniejszą postawę i oczekiwania dziecka oraz jego zdolność do odpowiedniego reagowania na bodźce.”(A. Klim – Klimaszewska, Witamy w przedszkolu, 2010r.)
Wiele dzieci po raz pierwszy na dłuższy czas rozstaje się ze swoimi rodzicami i po raz pierwszy spotyka się z większą grupą rówieśników. Dziecko uczy się nowej dla siebie roli – roli przedszkolaka.
Trudności związane z adaptacja dzieci nie należą do rzadkich i zdarzają się w każdym przedszkolu. Najczęściej mają one miejsce na samym początku pobytu dziecka w przedszkolu, czasami powracają po kilku tygodniach, mogą również nasilać się po dłuższej nieobecności spowodowanej np. chorobą.
Adaptację może utrudnić wiele czynników. Bez wątpienia należy do nich zdenerwowanie rodziców. Placówki przedszkolne wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców i pragnąc zmniejszyć ich niepokoje, zapraszają rodziców do przedszkola. Nauczyciele pokazują pomieszczenia, zapoznają z organizacja pracy, przedstawiają harmonogram dnia, ukazują placówkę jako bezpieczne, atrakcyjne i pozytywnie wpływające na rozwój dzieci miejsce. Rodzice zostają zapoznani także z programem wychowania przedszkolnego, metodami i formami pracy z dziećmi. Jeżeli rodzice zaakceptują przedszkole, wychowawców, ich metody pracy, z pewnością zwiększą szansę swojemu dziecku na szybkie zaadaptowanie się do nowej sytuacji i zmniejszą jego stres.
W wielu przedszkolach przed rozpoczęciem roku szkolnego organizowane są zajęcia otwarte dla przyszłych przedszkolaków. W zajęciach takich warto uczestniczyć, gdyż dzieci , jeszcze w towarzystwie rodziców, oswajają się z nowym otoczeniem, poznają przedszkole, salę, zabawki, ogród i nauczycieli. Aby łatwiej przetrwać ten trudny okres rodzice mogą zastosować się do poniższych wskazówek.

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW – PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO PRZEDSZKOLA:

1. Czytaj dziecku opowiadania, których bohaterowie chodzą do przedszkola;
2. Oglądajcie wspólnie „Domowe Przedszkole w TV;
3. Porozmawiajcie o przedszkolu ze znajomym dzieckiem, które lubi tam chodzić;
4. Opowiadaj dziecku, jak to było, gdy sam chodziłeś do przedszkola;
5. Uświadom dziecku zalety przedszkola – nowi koledzy, dużo zabawek, pani, która zna ciekawe zabawy, wierszyki i piosenki;
6. Poinformuj dziecko z jakich powodów będzie chodzić do przedszkola (np. mama musi pracować itp.);
7. Zróbcie wspólne zakupy dla przyszłego przedszkolaka (kapcie, piżamka);

 

DOBRE RADY DLA RODZICÓW:

1. Okazuj radość i ciesz się z dzieckiem, że idzie do przedszkola;
2. Rano obudź dziecko z uśmiechem na twarzy;
3. Pozwól mu zabrać ulubioną zabawkę lub przytulankę;
4. Pomóż dziecku rozebrać się po przyjściu do przedszkola;
5. Pożegnanie powinno być krótkie: uśmiech, całus, pa- pa;
6. Do sali możesz wejść tylko na chwileczkę aby oszczędzić żalu i smutku innym dzieciom;
7. Nie obiecuj dziecku, że odbierzesz je po obiedzie, skoro wiesz, że nie będziesz mógł tego uczynić;
8. Witaj swoje dziecko uśmiechem, chwaląc je, że było dzielne;
9. Nie wypowiadaj się negatywnie w obecności dziecka na temat sytuacji dotyczącej pobytu dziecka w przedszkolu;
10. Nie wymuszaj na dziecku, aby po przyjściu do domu natychmiast opowiadało o przedszkolu, poczekaj, aż samo zacznie mówić.
Każde dziecko ma indywidualną drogę rozwojową, każde musi przejść przez okres adaptacji w nowym środowisku. To od nas dorosłych w dużej zależy, jak długo on będzie trwał. Wszyscy chcemy, aby wychowywane przez nas dzieci były radosne i wesołe, mądre i dobre, kochane i kochające. Pragniemy, aby „wystartowały” w życie z możliwie pełnym powodzeniem – zaradne i odważne, życzliwe i uczynne. Dlatego też tak bardzo liczy się współdziałanie rodziców z nauczycielem.

Bibliografia:
• Anna Klim – Klimaszewska, „Witamy w przedszkolu”, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2010
• Marta Litkowicz „Adaptacja do przedszkola” w: Wychowanie w Przedszkolu 7/2010
• www.sjp.pl